Jiné drogy

Zodpovězené dotazy týkající se tématu užívání ilegálních psychoaktivních látek.

Položit dotaz

Na začátek « 1 2 3 4 5 7 13 19 25 30 » Na konec
12.10.2019 - Abstinence od pervitinu Dobrý den, prosím o radu. Po osmi letech jsem se rozhodla přestat brát pervitin. Pomohla mi v tom hlavně moje rodina. První měsíc jsem jen prospala ani sem nekouřila, jenom najíst a spát. Další 3 měsíce už byly lepší, ale pořád jsem se necítila úplně v pohodě. Začala sem si dávat postupně menší cíle, zajít na úřad, k doktorce, napsat životopis, najít si práci. Měla sem štěstí, našla sem úplně super zaměstnání. Udělala sem chybu, měla sem zkusit nějakou léčbu, nebo aspoň se s někým poradit. Po měsíci sem začala pomalu zase brát pervitin, dala sem si ráno, aby se mi lépe vstávalo a večer když sem nemohla usnout půlku 2mg Rivotrilu. Nedokážu přestat brát a chodit do práce zároveň. Po dvou měsících mi došlo, že sem se dostala do pasti. Nezvládla sem to. Nechci zklamat rodinu, která mi věří a podporuje mě. Mám obrovskou motivaci, došla sem daleko a nepřichází v úvahu, abych to vzdala. Sehnala sem si Ritalin a vysadila pervitin. Není to ono, ale aspoň se ráno dostanu na nohy, občas mám trochu návaly, nervozitu, ale jinak žádný vedlejší účinky na sobě nepozoruju. Je to měsíc co ho beru. Jedno balení po 30tbl mám na týden. Může mi to nějak ublížit? Mám navštívit lékaře? Může mi lékař tento lék předepsat? Existuje něco jiného? Nějaká substituční léčba? Něco co člověku pomůže, aby mohl normálně fungovat? Děkuji za odpověď.
Dobrý den. V první řadě bych chtěl podpořit Vaše rozhodnutí přestat užívat pervitin. Sama jistě víte, že je vysoce návykový a může způsobit výrazné psychické i somatické obtíže. Ritalin se používá k léčbě poruchy pozornosti s hyperaktivitou (ADHD) u dětí a dospívajících, kde jiná předepsaná medikace nezabere nebo při poruchách spánku (narkolepsii). Pacient je důkladně sledován pro možné nepříznivé účinky. Navíc je návykový, při častém a dlouhodobém užívání se projevuje zvyšováním tolerance, tedy tendencí užívat ve větších dávkách. Může způsobit změny nálad, osobnosti a psychotické poruchy. Rovněž může způsobit halucinace, obtíže s kardiovaskulárním systémem, křeče nebo například zhoršení zraku. Rozhodně nedoporučuji užívat bez indikace lékaře a pečlivého dlouhodobého sledování. Já nyní nemohu posoudit, zda Vám lékař Ritalin předepíše, doporučuji navštívit psychiatra a o problému s ním pohovořit. V České republice momentálně oficiální substituční program pro léčbu závislosti na metamfetaminu (pervitin) neexistuje, i když v budoucnosti možná můžeme čekat nějaké změny, jelikož v okolních státech s touto substituční léčbou dexamfetaminem mají zkušenosti. V zahraničí se používá i zmíněný Ritalin jako substituce, znovu ale zdůrazňuji, že je vhodné jej užívat pod odborným lékařským dohledem a nezneužívat jej (tedy nezvyšovat dávky ani frekvenci užívání). Rivotril patři do skupiny benzodiazepinu, i zde je potenciál závislosti velmi vysoký a užívání může způsobit komplikace, především v kombinaci s alkoholem. O užívání těchto léků byste se měla rovněž poradit s psychiatrem. Nyní Vám mohu doporučit, pokud to půjde, postupné vysazení těchto léků a návštěvu psychiatra i adiktologa. Zde je odkaz na mapu pomoci ( https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/ ), kde se můžete dozvědět o psychiatrických a adiktologických službách ve vašem okolí. Léčbu byste neměla podcenit, zkuste zvážit absolvování léčby na detoxifikační jednotce a následnou léčbu na lůžkovém oddělení. Pokud tuto možnost nemáte, například kvůli práci, je vhodné navštívit adiktologickou ambulanci a domluvit si individuální adiktologické terapie, které Vám mohou pomoci při odvykání, nastavení zdravějšího životního stylu, v emoční podpoře či při prevenci relapsu. Dále je potřeba aktivně odpočívat, trávit čas v nerizikovém prostředí a kolektivu, věnovat se svým zájmům (například sportu) a nepřepracovávat se. Doufám, že Vám tato odpověď stačí a budu Vám přát hodně síly a zdraví. Vojtěch.
20.08.2019 - Závislost na lécích Dobrý den,
Už dlouhodobě minimálně 4 roky užívám neurol 0,5mg 3-4 denně. Bohužel jsem na léků závislí a pokud se ho snažím vysadit, mám abstinenční příznaky.. Vyvolává mi to i neurologické potíže.. můžete poradit jak dál?kam se obrátit
obrý den,
děkujeme za Váš dotaz, Vaše situace nemá jednoduché a bezbolestné řešení. Při náhlém vysazení hrozí abstinenční příznaky, které mohou být i život ohrožující. Nabízí se možnost intenzivní ambulantní léčby a postupného snižování dávek. Doporučuji co nejdřív kontaktovat AT ambulanci a jít hned s celou pravdou ven, psychiatr či terapeut Vám pomůže najít cestu ven, i když nebude krátká a snadná.
Kontakty najdete na Mapě pomoci http://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/?t=14&r=&d=&c=#result či zavolejte k nám do ambulance na telefon 224 968 208, pokud telefon nezvedneme, nechte nám záznamník a my se Vám ozveme.
Držím Vám palce,

Za aditkologickou ambulanci Kateřina Rokosová
Na začátek « 1 2 3 4 5 7 13 19 25 30 » Na konec


1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy Ministerstvo zdravotnictví České republiky Magistrát HMP Všeobecná fakultní nemocnice v Praze Úřad vlády České republiky

Vzhledem k aktuální situaci v souvislosti s COVID-19 jsou zrušeny veškeré skupinové aktivity včetně prostoru pro rodinné příslušníky. Děkujeme za pochopení, tým adiktologické ambulance