Jiné drogy

Zodpovězené dotazy týkající se tématu užívání ilegálních psychoaktivních látek.

Položit dotaz

Na začátek « 1 2 3 4 7 13 19 25 29 » Na konec
14.11.2019 - Nevratné poškození po dlouhodobém užívání pervitinu Ve 20ti letech jsem začala s pravidelnym užíváním pervitinu. Za účelem zvýšení sportovního výkonu v kulturistice. V užívání pervitinu jsem nepřetržitě pokračovala 10 let. Bez prestavky. Užívala jsem dávku 2 krát denně každý den. Dodržovala jsem kazdodenni spankovy, jídelní I tření kovy režim. Dařilo se mi tímto způsobem vést poměrně normální životní styl, stále se zdokonalovat ve sportu a provozovat ho má závodní úrovni. Přes to všechno můj životní styl zazival silná negativa. Sice pro mě byl sport neustále tím hlavním důvodem pro užívání pervitinu, ale stále jsem se na něm psychicky závislou. Po té hto 10ti lezech užívání jsem se sama rozhodla, že se chci své závislosti zbavit. Přestala jsem s užíváním že dne na den. Nyní jsou to již 2 roky abstinence, kdy jsem pervitin nikdy neužila. Prvni 3 měsíce po vysazení jsem zazpívala strašně velkou únavu. Postupně se tento stav zlepšovat ale ani nyní po dvou letech nemám pocit, že má energie a elán do života by byl stejný jako před užíváním pervitinu. Nevím jestli toto mě udání je objektivní a k tomu směřuje můj dotaz. Mohlo se stát, že po tolikaletem užívání byl můj mozek permanentně poškozen a už není schopen se navratit do původního stavu zdravého člověka?
Pokud je tomu tak, je možné nasadit fsrmakoterapii, která by mi pomohla? Je zdravotní centrum na které bych se mohla obrátit a zaplatit si vyšetření, které by zhodnotili fungování mého mozku?
Dobrý den,
jsem rád, že se Vám podařilo s užíváním přestat. Bohužel pervitin skutečně patří mezi drogy, které mohou přímo svými účinky poškodit mozek člověka nevratně. Týká se to zejména funkcí mozku, které jsou spojeny s nervovým přenašečem dopamin - např. motivace, uspokojení, ale i koordinace pohybu. Typickým následkem dlouhodobého užívání je proto různá míra deprese, ale třeba i parkinsonismus, ačkoliv ten se nevyskytuje příliš často.
To, že zažíváte i po dvouleté abstinenci nedostatek energie a elánu, mi přijde jako zásadní sdělení, a pro mne jako terapeuta dostatečně "objektivní". Hledat pro to vysvětlení na úrovni somatické je sice možné, ale obávám se, že ne dostatečné samo o sobě. Pokud jste deset let žila na vlně energie z pervitinu, Váš mozek se adaptoval na externí zdroj a odvykl si pracovat s přirozenou hladinou dopaminu. Oproti takové "jízdě" Vám musí zákonitě normální stav vědomí připadat zabrzděný. Pokud bychom připustili, že se jedná o určitou míru deprese, pak se nabízí farmakoterapie některými novějšími antidepresivy. Teoreticky uvažovat o nějaké substituční terapii látkami, které mají účinek podobný pervitinu, by bylo možné, ale vzhledem k tomu, že se Vám daří úspěšně abstinovat, by to byl krok zpět směrem k závislosti, a to poměrně nebezpečný. Namísto farmakoterapie bych Vám ale doporučil spíš psychoterapii, nebo alespoň jejich vhodnou kombinaci. Mozek je totiž velmi plastický a dokáže i poměrně velké handicapy sám překonat, pokud to po něm jeho "majitel" chce a vhodně ho využívá a směřuje.
Zároveň si říkám, že očekávat energii náctileté dívky po třicítce je poměrně naivní a tudíž nesplnitelná představa. Dokonce bych si dovolil spekulovat o tom, že ani uspokojení ze sportu nelze čerpat trvale a samo o sobě nepřináší životní naplnění. Nejenže jsme nuceni zaplatit daň za to, že jsme si brali něco, na co jsme neměli přirozeně nárok (energie z drogy), ale také žijeme v čase a musíme se s tím smířit. A každé období lidského života je pro člověka určitou výzvou, které se musí postavit, aby se stal tak trochu někým jiným ale o to víc sám sebou.
Doporučuji Vám osobně vyhledat psychiatra a nedostatek energie s ním probrat. Pokud mu nastíníte, s čím si myslíte, že to souvisí, věřím, že Vám doporučí vhodnou terapii.
S pozdravem
Jarda Vacek
30.10.2019 - Zneužívání návykových látek Dobrý den,
kamarád ( gay) má problém s chem sexem. ( užívání omamných látek při sexu ). Žil 18 let v manželství se ženou s níž má dvě děti. Od manželky odešel a začal žít tak jak již mnoho let chtěl jen k tomu nenašel odvahu. Začal se scházet s muži s kterými měl sex. Tak to trvalo dva roky. Mezi tím si našel pár mužů se kterými měl vážnější vztah. Ani jeden vztah ho pořádně sexuálně neuspokojoval. ( zjistil totiž že potřebuje provádět sexuální praktiky na které každý nepřistoupí) Nebyl ochoten se přizpůsobit a tak se snažil s partnery dohodnout na otevřeném vztahu. Poslední cca rok až rok a půl začal používat při sexu omamné látky. Mezitím přišel o práci personalisty přestal jí zvládat ( po bujarých nocích) a nejen to přestal zvládat i střídavou péči o svoje dvě děti. Před cca půl rokem si našel přítele se kterým se mají rádi a je mu velkou oporou. Bohužel ale opět mu partner nevyhovuje po sexuální stránce. Snaží se s ním dohodnout na otevřeném vztahu. ( přítel s tím moc nesouhlasí ale snaží se mu v tom nebránit protože není ochoten přistoupit na jeho neobvyklé praktiky ) Kamarád také již delší dobu trpí úzkostí a má sklony k depresi. Přestal užívat i antidepresiva že mu prý nepomáhají...
Proto prosím o odbornou radu jak mu mohu pomoci.
Děkuji s pozdravem
Dobrý den,
oceňuji, že chcete pomoct kamarádovi, ale hned zkraje musím konstatovat, že Vaše možnosti, jak mu můžete pomoci, jsou velmi omezené. Jako kamarádka ho můžete vyslechnout a otevřeně mu říct, co si o jeho chování myslíte. Měl by slyšet, že se o něj bojíte, nebo třeba to, že Vás štve, jak si ubližuje. Buďte k němu upřímná. Potřebuje nějakou zpětnou vazbu, aby věděl, že to co dělá, ne každý považuje za vhodné. Ale je na svobodném rozhodnutí každého, nakolik rizikově se bude chovat. Je důležité, aby za své chování přijal zodpovědnost. Je to totiž on, kdo si vybral odchod od manželky, otevřené vztahy, promiskuitu, užívání drog, a jen on si může vybrat nějakou změnu, která povede ke zklidnění a smysluplnému naplnění života. Jak je vidět, Váš kamarád už zažívá některé negativní následky svého nespoutaného životního stylu. Nepravidelnost dne, absence rituálů, podléhání okamžitým chutím a impulsům, nejistota ve vztazích, snížené sebehodnocení při selhávání v důležitých rolích (práce, rodina), to všechno může úzkosti a deprese vyvolávat a prohlubovat, což je asi celkem pochopitelné. Nevím, jakou roli v tom hrají návykové látky, ale nepovažuji to za zásadní. Důležité je, že se necítí dobře a že se chová tak, že na nějaké zlepšení nemá dobré vyhlídky. Asi by si měl odepřít některá potěšení, zklidnit se a vrátit se k tomu, co ho v životě drželo nad vodou, co mu v životě dosud fungovalo. Určitě mu můžete doporučit, aby navštívil svého psychiatra a probral s ním svou současnou situaci a určitě si postěžoval na to, že mu antidepresiva nepomáhají. Pokud mu ale řekne jen polovinu pravdy a nezmíní se o užívání drog a promiskuitě, asi mu ani psychiatr nebude schopen příliš pomoci.
Držím palce,
Jarda Vacek
Na začátek « 1 2 3 4 7 13 19 25 29 » Na konec


1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy Ministerstvo zdravotnictví České republiky Magistrát HMP Všeobecná fakultní nemocnice v Praze Úřad vlády České republiky

Prostor pro rodinné příslušníky a osoby blízké bez objednání je pravidelně každou středu v 15:00. Sraz v čekárně Kliniky adiktologie. Těší se pracovníci ambulance