Pro osoby blízké

Zodpovědné dotazy položené osobami blízkými a rodinými příslušníky.

Položit dotaz

Na začátek « 1 16 31 46 61 62 63 64 65 66 67 68 75 » Na konec
23.01.2011 - Prokrastinace jako druh závislosti? Mě by zajímalo, proč téma prokrastinace našlo místo na stránkách jinak věnovaných závislosti. Cítím, že diagnóza věčného prokrastinátora na mě přesně sedí, dokonce se mi zdá, že se jedná o dědičné tendence, které jsem mohl pozorovat i u své maminky - ani jeden z nás nebyl zpravidla schopen své problémy řešit důraznou akcí nebo závažným rozhodnutím. Ale nepozoruji u sebe žádné silné tendence k závislosti na omamných látkách apod. V čem má být ta souvislost? Děkuji předem za vysvětlení.
Dobrý den,

prokrastinace není sama o sobě řazena mezi závislostní chování, ale může být spojena s užíváním návykových látek nebo závislostním chováním na informačních technologiích. Například se v odborné literatuře uvádí, že nepříjemné stavy z prokrastinace a jejích důsledků může člověk „zvládat“ prostřednictvím užívání návykových látek nebo jiným závislostním chováním jako je patologické hráčství nebo závislost na internetu nebo naopak radost ze splnění nějakého úkolu si může umocnit užitím návykové látky. Na druhou stranu samotná závislost na nějaké psychoaktivní látce nebo její škodlivé užívání může vést k chronické prokrastinaci. Výzkum zaměřený na výskyt chronické prokrastinace u psychiatrických klientů zjistil, že právě u škodlivého užívání alkoholu nebo drog se chronická prokrastinace v porovnání s ostatními diagnózami, vyskytuje nejčastěji.

s pozdravem

Petra Holcnerová
21.01.2011 - odkládání povinností Dobrý den,
jsem makou 11ti leté dcery, která navštěvuje 5.ročník základní školy. Dnes jsem si v časopise přečetla článek o odsouvání povinností a jelikož jsem si při čtení představovala problémy své dcery, rozhodla jsem se navšívit vaše stránky a poté i napsat dopis.
Uvědomuji si, že v těchto letech nás začíná trápit puberta a tak to spojuji i s ní.
Dcera odkládá veškeré povinnosti, úkoly, učení. Snažím se s ní vždy večer domluvit jak naplánovat další den, kdy musí vstát, kdy odejít, psaní úkolů a přípravu do školy, ale je to marné, vždy je vše chaotické. Jen příprava učebnic a sešitů je pro ni nepřekonatelný problém, kterým stráví pomalu jednu hodinu a velké nervy, jelikož jak kdyby si nedokázala uvědomit co na který předmět potřebuje. Jelikož má i zájmové kroužky je ten problém stejný, musím stále kontrolovat, zda má vše připravené a nic ji nechybí. Zdá se mi jak kdyby se neuměla soustředit na povinnost, kterou musí splnit a roztěkává se vším okolo. Poslední dobou přestala mít přehled i o časovém rozložení dne a dostává mě odpovědí, že neví kolik je hodin a nedovede si představit kolik času bude potřebovat.
Nevím zda v našem případě se na vás obracím správně, ale říkala jsem si že se zkusím zeptat. Chtěla bych ji pomoci, ale bojím se, abych nevědomky co se s ní děje neudělala nějakou zásadní chybu.
Moc vám děkuji za případnou odpověď
Dobrý den,
Z toho, jak vaše problémy popisujete, bych spíše doporučila návštěvu školního nebo klinického psychologa, kteří by situaci více zmapovali a mohli tak více porozumět kontextu v chování Vaší dcery a Vám mohli doporučit, jak ve této situaci postupovat.
S pozdravem

Petra Holcnerová
Na začátek « 1 16 31 46 61 62 63 64 65 66 67 68 75 » Na konec


1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy Magistrát HMP Všeobecná fakultní nemocnice v Praze Úřad vlády České republiky