Tabák

Tyto dotazy se týkají tabáku.

Položit dotaz

01.05.2013 - Ostatní závislosti Dobrý den ,prosím o radu. Jsem studentka VŠ, menší zkoušky mi nedělají tolik potíže,mám čas se na ně "dokonale" připravit, ovšem dlouhodobější úkoly vyžadující disciplínu a organizaci času jsou pro mě strašákem. Mám "vydřený" titul Bc.(státní zkoušky jsem opakovala). Čekají mne za měsíc další, magisterské státnice a už teď mám obavy, abych je zvládla, špatně se mi soustředí na učení, přestože se snažím každý den odreagovat. Myslím, že jsem perfekcionista a když vidím, kolik věcí mám umět, roste přede mnou "bubák". Před 7 lety jsem prodělala mentální anorexii (MA) a pokaždé, když jsem ve stresu (před zkouškami), řeším ho jídlem. Než se mám začít učit, mám hrozné nutkání sníst vše co vidím, nejčastěji sladkosti a to v takovém množství, že mi je dost špatně, jsem unavená a učit se opravdu nemohu a v duchu si nadávám, jak jsem pitomá, brečím a ztrácím drahocenný čas... Pořád mě provází myšlenky na jídlo (když jsem sama mezi 4 stěnami, jen s učením). Většinou pak jdu ven, pročistím si hlavu a snažím se začít znovu. Pořád tvořím nové plány učení, protože se mi nedaří plnit to, co si předsevzu. Protože mám fajn přítele, snažím se nevzdávat a motivovat se společným výletem. Přítel o dřívější MA ví, ale protože má hodně práce, s mými momentálními potížemi jej nechci zatěžovat. Nejhorší je pro mě asi to, že bych jej měla zklamat, věří, že státnice zvládnu, stejně jako rodiče. Vím, že jsem docela chytrá, mám jen hrozný strach, když si neprojdu třeba jediný okruh, že státní zkoušky neudělám. Navíc to pronásledování všudypřítomným jídlem a výčitky, když si v jedenáct večer otevírám 3. čokoládu a koukám na seznam okruhů, co mám umět. Myslíte, že se to dá řešit? Děkuji.
Dobrý den,

v odpovědi na Váš dotaz se zaměřím především na aktuální téma státnic, které máte před sebou a přípravou na ně, abyste vše zvládla. V prvé řade by bylo dobré si udělat nějaký plán - pořadí otázek s reálným odhadem času, kolik Vám příprava které zabere, tak abyste tam měla čas i na odpočinek a počítala s variantou, že se Vám někdy do některé nebude chtít jít a nebyla tak zbytečně ve stresu, že máte skluz. Psala jste, že jste už zvyklá si tyto plány dělat, tak bych to zkusila i nyní si nějaký harmonogram navrhnout.

Podstatná část Vaší otázky a problémů, které popisujete, se tykala jídla.
Zde bych se zaměřila na pravidelný příjem potravy - určitě to znáte - klasicky alespoň 5 jídel denně, méně a často. Zároveň při učení mozek spotřebovává daleko více energie, než při běžné činnosti, takže je vhodné myslet taky na zdravé svačinky, které si můžete např. mezi jednotlivými otázkami ke státnicím dát (jako za odměnu) a zpříjemnit si tak dobu učení.
Zde bych Vám doporučila zejména (jako náhražku čokolád a sladkostí) čerstvé a sušené ovoce, oříšky, semínka - ořechy jsou obecně vhodné pro podporu mozku, neboť obsahuji cenné omega 3 mastné kyseliny a přírodní cukr z ovoce Vám nahradí sladkou chuť rafinovaného cukru. Současné tuto úpravu stravy bych Vám doporučila zařadit také do celodenního jídelníčku, a jak už jsem psala, pravidelná strava Vám omezí výskyt tzv. vlčích hladů, kdy spořádáte právě 3 tabulky čokolády.

Zároveň pokud byste potřebovala svůj dotaz a problémy probrat s nějakým odborníkem, doporučila bych Vám např. psychologickou poradnu na katedře psychologie FF UP v Olomouci, která je pro studenty zdarma.

Přeju hodně štěstí u státnic a s úpravou životního stylu :-) S pozdravem

PhDr. Lenka Čablová
26.03.2013 - hromadění věcí Dobrý den, zajímalo, kam se může obrátit člověk, který by rád změnil svoje chování spojené s nadměrným hromaděním věcí.
Děkuji
Dobrý den,
zkuste vyhledat pomoci klinického psychologa nebo psychologa.

s pozdravem

Petra Vondráčková


1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy Ministerstvo zdravotnictví České republiky Magistrát HMP Všeobecná fakultní nemocnice v Praze Úřad vlády České republiky

Prostor pro rodinné příslušníky a osoby blízké bez objednání bude ve středu 21. 11. a 12. 12. v 15:00. Sraz v čekárně Kliniky adiktologie. Ostatní středy skupina neproběhne. Těší se Martina Franzová a Lenka Richterová